Drumuri de patru metri lăţime la Ciurea, în condiţiile în care lăţimea minimă ar fi trebuit să fie de 5,5 m. Cu 150.000 de euro/km, primarul reales a turnat asfalt doar pe o bandă de mers. Restul, peste 4 ani. Așa drum nu s-a mai văzut: două mașini care se întâlnesc față în față n-au loc una de alta. E asfalt negru pe mijloc, iar pe margini câte un metru de piatră spartă. Licitația, câștigată de Construcții Feroviare Câmpulung cu 3,8 milioane de lei, când prețul de cost era de 2 milioane.
Şase drumuri proaspăt asfaltate în comuna ieşeană Ciurea, cu o lungime de peste 6 km, au stârnit nemulţumirea ţăranilor, uimiţi că două căruţe abia au loc să treacă una pe lângă cealaltă. „Dacă-s pline cu fân, s-a blocat drumul, nu mai trece nimic”, spun oamenii.
Îngust de nu încap nici căruțele
Drumurile, incluse de Primărie la „interes local”, au fost asfaltate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, program accesat în 2014. Drumurile au fost finalizate în grabă, înainte de alegerile locale din iunie. Pe marginea fiecărui drum există câte o bandă de piatră spartă de un metru lăţime, care putea fi utilizată lejer pentru asfaltarea unei străzi cu lăţime normală, doar că Primăria Ciurea a ales că realizeze un proiect pentru stradă de doar 4 metri. Şi ruleta nu minte: în porţiunile măsurate, drumul este cuprins între 4 şi 4,1 m.
„Dacă era finanţare europeană, nu se jucau aşa”, spune Ovidiu Laicu, directorul DRDP. Drumul trebuia să aibă măcar alveole de refugiu, dar nu are aşa ceva, iar Primăria se ascunde după afirmaţia că şosele nu sunt încă finalizate, deşi nu mai lucrează nimeni.
Asfalt pus pe 4 lățime, deși era loc lejer pentru lățimea standard de 5,5 m
6,1 km – 3,8 milioane de lei
Drumurile din Ciurea au fost incluse într-un proiect de finanţare de peste 12 milioane de lei. Şase dintre şoselele incluse în program au fost proiectate la doar 4 metri lăţime, deşi ar fi fost loc pentru lăţimea minimă admisă – 5,5 m.
Reprezentanţii Primăriei spun că nu era loc de drumuri mai late. Situaţia din teren îi contrazice, însă. De fiecare parte a asfaltului proaspăt turnat este lăsată câte o bandă de piatră spartă de aproximativ 1 metru lăţime, care putea fi lejer utilizată pentru un drum de aproape 6 metri lăţime, cum prevăd normele. „Acolo a fost lăsat acel loc pentru sistemul de scurgere a apei”, spune Cătălina Dorobăţ, şefa Urbansimului de la Primăria Ciurea.
„Dacă vine o maşină mai mare şi se intersectează cu una mai mică, una dintre ele trebuie să coboare de pe şosea”, spun oamenii din sat.
Normele: 5,5 m lăţime pe drumuri comunale
Conducerea DRDP Iaşi spune că standardul pentru drumuri comunale şi de interes local este de 5,5 m lăţime, la care se adaugă 75 de cm de fiecare parte pentru scurgere. „Toată platforma unui astfel de drum are 7 metri. Dacă o comunitate ar face drumuri de 4 metri lăţime, pe fonduri europene, nu ar primi în veci finanţare”, ne-a explicat Ovidiu Laicu, directorul DRDJ Iaşi.
Fostul director de la DADJ, Daniel Minciună, spune că pot fi făcute drumuri săteşti de 4 metri lăţime doar dacă din loc în loc sunt prevăzute „alveole de încrucişare” – porţiuni unde drumul este mai lat şi una dintre maşini se poate retrage dacă cea din sens opus nu are loc.
„Aşa a fost realizat proiectul. S-a considerat că nu este loc pentru mai mult”, afirmă Cătălina Dorobăţ de la Primăria Ciurea. Aceasta susţine că drumul nu este încă finalizat şi recepţionat şi că ar putea suferi modificări.
„Asta ar fi cea mai mare prostie, să mai încerci să adaugi ceva pe lăţime la un drum. Mai bine, de câţi bani ai îl faci mai scurt decât să tai pe lăţime cu gândul că mai adaugi după aceea”, mai spune Daniel Minciună.
Drumul de la Ciurea e o ciudățenie, două mașini n-au loc pe stradă
Scump: 623.000 de lei/km
În condiţiile în care preţul pe metru pătrat de asfalt, cu fundaţia făcută de la zero, este de aproximativ 80 de lei, cele şase drumuri de 3,8 milioane de lei din Ciurea au un preţ mare. Concret, la 4 m lăţime, preţul pentru cei 6,1 km era, de 1,95 milioane de lei (24.400 mp). Preţul la care a fost adjudecată licitaţia de către SC Compania de Construcţii Căi Ferate Câmpulung Moldovenesc este de 3,8 milioane de lei, adică dublu. Drumul nu a avut nevoie de fundaţie de la zero, pentru că era deja pietruit. Preţul de 80 de lei pe mp este valabil pentru drumurile naţionale, unde solicitările la care este supus drumul sunt mult mai mari.