Cum dă Iașul cu piciorul la un munte de bani. Afacerea parcărilor, gaură de 30 de milioane de euro

0
433

În 10 ani, am pierdut 30 milioane de euro din cauza incompetenței de la vârful Primăriei, bani cu care puteam lua sute de autobuze noi, fără să mai împrumutăm bani de la bănci. Cele 8 parcări administrate de Primărie în centrul Iașului raportează încasări lunare de numai 24.800 de lei. La numărul de locuri existente și la valoarea tarifului, înseamnă că aceste parcări sunt ocupate doar 2 ore/zi. În realitate, sunt pline 10 ore/zi, deci unde se duc restul banilor? Iași a rămas printre ultimele orașe din România care nu are parcometre automate, sistem prin care nu se mai poate fura. La Cluj, o singură parcare centrală încaseaza 60.000 de lei lunar, cu 130% mai mult decât toate cele 8 parcări din Iași.

 

În 25 de ani, la Iași nu s-au putut monta parcometre moderne, tehnologie utilizată pe scară largă nu doar în lume, ci în majoritatea orașelor din România. Sumele ce puteau fi colectate, în special în ultimii 10 ani, odată cu creșterea vertiginoasă a numărului de mașini, sunt de ordinul milioanelor de euro. Deși discuția a fost redeschisă de mai multe ori în ultimii 4-5 ani, nici în 2016 Primăria n-a prevăzut un buget pentru amenajarea de parcări cu sistem de taxare modern. Abia din toamnă se discută de o rectificare. Deci lipsa de inițiativă e cronică.

 

70.000 de euro/an din parcări

În acest moment sunt cel puțin 2.000 de locuri de parcare neamenajate și netaxate, care s-ar putea adăuga celor 500 administrate deja de Primărie prin sistemul bonului tăiat la barieră. Cele mai cunoscute parcări, cu capacitate de maxim 100 de locuri, sunt cele de la Romtelecom, Golia și Hala Centrală. Există câte un parcagiu, dar în sezoanele reci programul e limitat la 8 ore, iar plata e la mica înțelegere, cu bon sau fără bon.
Concret, rețeta financiară a Primăriei din parcări este dezastruoasă, fiind raportat un venit anual total de 1,6 milioane de lei, dar 1,3 milioane reprezintă de fapt locurile de parcare rezidențiale, ale locuitorilor de la bloc, care plătesc, în medie, o chirie lunară de 27 de lei. Deci banii efectiv din parcările amenajate sunt de doar 300.000 de lei/an, mai puțin de 70.000 de euro.

 

Mașinile stau parcate pe Ștefan cel Mare dar nu se percepe nicio taxă

De la capăt cu noi promisiuni
Sumele pierdute de administrația locală și, indirect, de ieșeni, sunt colosale. La 2.500 de locuri plătite cu 1,5 lei/oră, cu 10 ore de exploatare din 24, venitul zilnic al Primăriei ar fi fost de 37.500 de lei. Într-o lună, suma ar fi fost de 1 milion de lei, circa 200.000 de euro, de trei ori mai mult decât strânge Primăria acum într-un an întreg. Într-un an sunt 2,5 milioane de euro, la un calcul minimal, în condițiile în care în Centru sunt taxe de parcare de 3 lei/h la Palas și fostul Moldova Mall. Cheltuielile de mentenanță și salariile supraveghetorilor sunt minime raportate la venituri.
Cu 3 milioane de euro, Primăria Iași putea cumpăra 20 de autobuze noi pe an. În 5 ani schimba tot parcul auto al RATP, fără să fie nevoie de împrumuturi sau fonduri europene. Primarul Mihai Chirica a declarat că știe aceste calcule și că vor implementa rapid sistemul de parcometre: „Vom începe în această toamnă și estimările încasărilor sunt de 2-3 milioane de euro/an. Prima mișcare a strategiei este restructurarea DAPPP, o direcție-mamut, cu un patrimoniu mult prea mare, în domenii total diferite, pentru a îl putea administra eficient. Creăm trei direcții distincte, pe domenii de activitate, cu bugete și planuri proprii de venit. Fiecare structură va deveni mult mai eficientă, existând de exemplu o direcție clară de administrare a parcărilor”.
Suma de 3 milioane de euro/an din parcări, pierdută în acest moment, ar duce la creșterea bugetului de investiții anual cu cel puțin 10%.

Marea de noroi de la BRD, la kilometrul 0 al Iașului, și parcarea de la Piața Nicolina, foarte aglomerată tot timpul. Niciun leu încasări

Parcări noi, dar fără taxă

Culmea este că, în fostul exercițiu bugetar pe fonduri europene, administrația a modernizat trei parcări centrale (Teatru, C. Negri, Primărie) însă fără să monteze parcometre și fără să perceapă taxă de parcare, ca și cum n-ar fi avut nevoie de acești bani. În parcările mai mari din Centru, barierele se ridică după ora 16.00 și rămân locurile devin gratuite până a doua zi dimineață.
În spatele BRD, între Bărboi și A. Panu este un teren viran, despre a cărui amenajare se vorbește de peste 10 ani. Mașinile stau aici parcate în noroi, ca la un obor de animale de la țară. În jurul Pieței Nicolina sunt ocupate zilnic sute de locuri pentru care nu se percepe nicio taxă. Aceeași situație în zona Gării, Tudor Vladimirescu  (la Facultatea de Chimie), Piața Alexandru și de-a lungul marilor bulevarde (Nicolina, Alexandru, N. Iorga, Socola, Păcurari, Carol I – zonele limitrofe).

 

Marți, 16 august, ora 19.00. Mașinile stau în parcarea din spatele Primăriei, dar oficial veniturile sunt ca și cum ar fi goală

Venituri suspect de mici

În acest moment, pentru cele opt parcări din zona centrală a Iașului, șefii Primăriei raportează un venit zilnic de numai 1.500 de lei, adică 24.800 de lei lunar (. Sunt parcările Golia, Hala Centrală, Cinema Victoria, Ghica Vodă, Moldova Mall, A. Panu, Romtelecom, Mitocul Maicilor. Chiar și fără parcometre, suma este extrem de mică, rezultând, la 1,5 lei taxă/oră, doar 1.000 de ore plătite la 500 de locuri, rezultând un grad de ocupare raportat oficial de doar 2 ore/zi pentru fiecare loc de parcare. Or, în realitate, aceste parcări sunt aproape tot timpul pline, deci sistemul de monitorizare este complet ineficient, iar frauda este una de proporții.
Ca argument stau încasările de pe locurile rezidențiale, în număr de 4.171, plătite lunar cu câte 27 de lei (mai puțin de 1 leu/zi). Acestea aduc lunar 112.617 lei (25.000 de euro), adică de cinci ori mai mult decât veniturile celor mai solicitate parcări din centrul Iașului, unde taxarea se face cu ora.

 

Parcometrul cu nr. 12 din Sibiu, sistemul funcționând de mai bine de 8 ani. Sunt parcometre în orașe mult mai mici ca Iașul, la Dej, Bârlad, Roman, doar noi și Vasluiul am rămas ultimii

Rectificare bugetară în toamnă

Viceprimarul Radu Botez susține că planul demarează în toamnă, urmând a fi marcate parcările astfel încât să nu mai existe conflicte rutiere și se vor monta parcometre. „În urma analizei, vom introduce sistemele automate. Avem în vedere și parcările stradale. În zona centrală vor exista parcometre ce vor fi montate la o anumită distanță. Sistemul este cu bilet, se lasă pe bordul mașinii, urmând să fie verificat de un angajat. Sperăm să ajungem la un mod normal de folosire a parcărilor. Am propus și modalitatea de plată prin sms. Pentru o parte dintre aceste investiții este nevoie de licitație. La prima rectificare bugetară din toamnă vom aloca sumele necesare”, a declarat viceprimarul Radu Botez.
Acesta a mai precizat că amenajarea unei parcări subterane pe bulevardul Independenței nu a fost abandonată. Însă, va putea fi realizată doar printr-un parteneriat public-privat. Mai mult, amenajarea de noi parcări va fi posibilă lângă Tribunalul Iași, unde primăria deține 4.600 de metri pătrați, și în spatele BRD de pe bulevardul A. Panu, aici existând, însă, mai mulți proprietari.

 

Viceprimarul Radu Botez anunță iar planuri mari pentru parcări. El e la primul mandat, noi am mai auzit povestea asta

La Brașov, s-au dezmeticit din 1996

Primăria Oradea a anunțat venituri de 2 milioane de euro în 2015 de pe urma parcărilor, în timp ce Clujul, în același an, a raportat venituri de doar 1 milion de euro, cu precizarea că o parte din spații sunt concesionate la privați, iar disciplina de plată în anumite zone nu a fost foarte ridicată. La Cluj, o singură parcare, cea din Piața Unirii, produce 60.000 de lei/lună, cu 130% mai mult decât aduc lunar toate cele 8 parcări din Iași.
La Brașov, unde de asemenea se lucrează în sistem public-privat, parcările au adus 300.000 de euro în primele șase luni ale acestui an, la un număr total de 2.500 de locuri.

 

Citește și Clanul pensionarilor care taie și spânzură la Servicii Publice Iași

 

Cum funcționează sistemul
Parcometrele se montează fie în parcările împrejmuite, cu barieră, fie de-a lungul bulevardelor, în locurile special amenajate pentru staționare. Sunt asemănătoare aparatelor din parcarea subterană Palas. Șoferul care staționează scoate din aparat un carton cu timpul de staționare estimat, plătind taxa și punând biletul pe parbriz, la vedere. Un supraveghetor trece cel puțin o dată pe oră și amendează mașinile care nu au biletul la vedere. Amenda este scanată cu un aparat portabil și transmisă automat în sistemul de finanțe publice locale. La Brașov, amenda pentru cei care nu achită taxa de parcare este de 200 de lei, cu reducere de 50% în primele 48 de ore. În scurt timp, toată lumea se obișnuiește să plătească parcarea și încasările la buget cresc.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments