Un subiect care a inflamat spiritele acum două luni din cauza sensibilei cheltuieli aiuritoare a banului public. Cele mai multe dintre instituţiile publice din Iaşi împart stropi de benzină la nişte rable. La Inspecţia Socială, directorul spune că angajaţii îşi riscă integritatea în maşinile de serviciu. Trenul şi tramvaiul sunt alternativele. Nababi sunt doar cei de la Drumuri Naţionale care nu apucă să consume raţia de combustibil.
O analiză succintă asupra parcului auto din instituţiile ieşene arată faptul că discrepanţele sunt majore. Dacă unele instiuţii beneficiază de condiţii normale de lucru, altele abia reuşesc să se încadreze în limita cotelor de combustibil stabilită prin lege. Mai mult, în unele cazuri, bugetarii sunt nevoiţi să meargă pe teren cu tramvaiul sau să se folosească de resursele personale. Conducătorii unor instituţii au declarat pentru 7EST că au făcut solicitări la ministere, dar au primit în schimb doar promisiuni.
La Cultură şofer este directorul
Una dintre cele mai sărace direcţii, subordonată Ministerului Culturii, este Direcţia Judeţeană pentru Cultură Iaşi. Instituţia are în dotare un Daewoo Nubira, vechi de 12 ani, ce a fost folosit mai bine de 200.000 de kilometri. Angajaţii sunt nevoiţi să parcurgă distanţele mai lungi cu trenul pentru că, în conformitate cu legea, cota de combustibil este de doar 100 de litri pe lună. „Nu avem angajat un şofer. Directorul este şofer. Până în 2008, cota a fost de 400 de litri pe lună. Maşina este folosită doar în judeţ, în rest, folosesc maşina personală. Uneori, distanţele mai lungi sunt parcurse cu trenul”, a declarat Virgil Băbîi, şeful Direcţiei.
La Ambulanţă nu sunt şoferi
La Serviciul de Ambulanţă al Judeţului Iaşi sunt folosite două maşini de serviciu: Fiat Punto şi Suzuki Vitara. Managerul Serviciului susţine că autoturismele sunt folosite doar în interes de serviciu, neexistând o limită de consum. „Maşinile sunt folosite în interes de serviciu. Consumul este înregistrat în flotă, se consumă atât cât este nevoie. Nu sunt şoferi pentru aceste maşini, mai ales că nu avem destui la operativ. Nu ai cum să angajezi”, a precizat managerul Florin Agapi.
La Primărie, maşina de serviciu numărul 1 este o Skoda
Inspectorii ITM se îngrămădesc pe banchete
Directorul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) susţine că parcul auto al instituţiei este format din cinci maşini de serviciu, patru dintre ele având perioada de exploatare expirată. „Cota lunară pentru fiecare maşină este de 250 de litri. Acum avem doi şoferi, înainte erau cinci. Avem Dacia Solenza şi Logan. Ne descurcăm cum putem atunci când este vorba de controale. Plecăm cinci inspectori într-o singură maşină”, susţine George Albulescu, şeful ITM.
La Pensii trebuie să ai permis
La Casa Judeţeană de Pensii, conducerea instituţiei a precizat că deplasările sunt asigurate de angajaţii care deţin permis de conducere. Chiar şi aşa, nu au ce conduce. Din două Dacii Logan, doar una funcţionează. „O singură maşină funcţionează. Nu ştiu care este cota de combustibil. Maşina care funcţionează este folosită pentru corespondenţă, executări silite. Avem o persoană în instituţie căreia, pe lângă celelalte atribuţii, i se adaugă şi cea de şofer”, spune directorul executiv al Casei, Maria Andronache.
La Şomaj se merge cu tramvaiul
O situaţie mai tristă este la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Iaşi. Pentru că nu beneficiază de maşini de serviciu, inspectorii sunt nevoiţi să meargă cu tramvaiul, pentru ca, mai apoi, să deconteze biletele achiziţionate. „Avem o Skoda Octavia din 2007, utilizată de Centrul de Formare, şi un Ford Max din 2010 ce este folosit de inspectorii de la Corp Control. Pe lună, avem o cotă stabilită de 120 de litri şi un singur şofer. Cei de la Control mai merg şi cu tramvaiul. Înainte se dădeau abonamente pe mijloacele de transport, dar au fost tăiate”, explică Gabriela Vasilache, directorul Agenţiei.
La Inspecţia Socială mergi şi rişti
Una dintre cele mai grave situaţii este întâlnită şi la Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială unde directorul Costel Grojdea a povestit că maşinile sunt atât de vechi încât o deplasare în teren reprezintă o aventură care se poate sfârşi dramatic. Parcul maşinilor de serviciu este format din trei Dacia Logan, vechi de mai bine de un deceniu, cu costuri de întreţinere ridicate. „Cota lunară este de 100 de litri. Este folosită în proporţie de 80 la sută în cadrul campaniilor de inspecţie socială. Riscurile sunt ridicate cu aceste maşini, mai ales în sezonul rece. Este cel puţin o maşină pe zi, pe teren, în judeţ. La noi, inspectorii sociali sunt şoferi. Avem un şofer angajat pe persoană fizică. Când plec în delegaţie folosesc maşina personală. Este mai sigur”, a spus Costel Grojdea.
La Direcţia Generală a Finanţelor Publice Iaşi parcul auto este mult mai mare, cu un total de 102 maşini. Dintre acestea, doar 45 sunt la Finanţe, iar restul la Direcţia Vamală. Cota de combustibil este de 250 de litri pe lună.
La Agenţia pentru Protecţia Mediului sunt folosite cinci autovehicule cu o raţie lunară de 200 de litri şi un singur şofer angajat. Şi aici, inspectorii trebuie să aibă şi calitatea de şofer.
„Gândiţi-vă că parcul administraţiei publice este mult mai numeros decât era acum 10-15 ani pentru că există o creştere a personalului, există entităţi noi create, cuprinde zeci sau sute de mii de persoane care pot fi îndreptăţite la o maşină de serviciu. Vorbim de şefi de instituţii, directori. Sunt administraţii în care coboară acest drept chiar şi la nivele mai jos şi atunci dacă luăm numărul de persoane care ar putea fi îndreptăţite sau se cred îndreptăţite, putem vorbi de sute de mii de autoturisme” Valentin Mircea, şeful Corpului de Control al Guvernului, în iunie 2016
Poliţia şi Drumurile Naţionale stau cel mai bine
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi beneficiază de combustibil la discreţie. Parcul maşinilor de serviciu este format din patru Dacia Duster, două Volkswagen şi trei Dacia Lodgy. Majoritatea autovehiculelor este nouă, achiziţionată prin programul Rabla. „Se fac deplasări pe raza regionalei, ceea ce înseamnă 3.700 de kilometri. Fiecare maşină beneficiază de un card. Nu se consumă lunar mai mult de 50 la sută din cota înscrisă în card”, a spus Ovidiu Laicu, director DRDP.
Şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie (IPJ) a declarat că pentru cele 390 de autospeciale ce deservesc municipiul şi judeţul, există o cotă relativă de combustibil. Mai precis, se consumă atât cât este nevoie. „Conducerea foloseşte acelaşi Audi din 2002. Faţă de anii trecuţi, stăm foarte bine. Parcul auto a crescut cu 15 la sută. Oricum, resursele sunt folosite în mod judicios”, a declarat Ioan Scripniciuc, şeful IPJ.