Schema e să subevaluezi grosolan oferta, ca să câştigi licitaţia, după care să inventezi lucrări neprevăzute şi să primeşti bani în plus, până la valoarea reală a comenzii. La Suceava, SCT a licitat 131 milioane lei, iar acum au ajuns să primească 157 de milioane, mai mult decât valoarea estimată iniţial. La fel au făcut cu întreţinerea drumurilor din Iaşi, Suceava şi Neamţ.
Firma care a câştigat licitaţia pentru Pasajul de la Fundaţie este specializată în subevaluarea ofertelor pentru a obţine contracte. Grup Colas SA a încheiat contracte cu CNADNR chiar şi la 46% din valoarea estimată, dar nu le-a putut duce la îndeplinire. La Pasajul din Iaşi se speră ca până dă zăpada să fie acoperit măcar rondul, ca să se poată desfăşura circulaţia în regim normal.
Luaţi-vă mizeria şi plecaţi! SCT a tras de timp cât a putut, a primit şi sume în plus de la Primărie, dar tot n-au finalizat Pasajul de la Fundaţie
I-au „bătut” pe Căşuneanu şi Umbrărescu la preţ dar n-au făcut lucrarea
Sute de milioane de lei au intrat în ultimii ani pe mâna unei firme care a licitat lucrări cu mult sub preţul evaluat de autorităţi, după care a susţinut că nu are bani să închidă şantierele. SC CF Iaşi a fost cumpărată de Grup Colas SA şi, în 2007, sub numele SC CF – Grup Colas SA a câştigat licitaţia pentru şoseaua de centură a Sucevei. „Sunt la 70% din lucrare acum. Au primit banii dar sunt mult în urmă cu lucrările. Ba nu au motorină, ba nu şi-au plătit oamenii şi aceştia fac greve”, a spus Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi.
Licitaţia a fost câştigată de Grup Colas cu 131.153.401 lei fără TVA, adică cu aproape 26 milioane de lei sub suma estimată de CNADNR. Firmele conduse de baronii asfaltului Dorinel Umbrărescu şi Costel Căşuneanu au solicitat sume apropiate de estimarea oficială şi, astfel, au pierdut.
Potrivit documentelor, lucrarea trebuia terminată în maximum 3 ani, dar centura Sucevei nu este finalizată nici acum. Mai mult, contractul a fost suplimentat, depăşind cu puţin 157 milioane lei, suma estimată de CNADNR.
Molozul din faţa BCU este expresia unei sfidări: în fiecare zi constructorii îl mută dintr-un loc în altul, făcându-se că au treabă
Trei contracte pentru asfaltări, reziliate
SC Construcţii Feroviare Iaşi – Grup Colas SA a fost preluată, în vară, de Societatea de Construcţii în Transporturi Bucureşti SA. Noua firmă s-a trezit că are de rezolvat o sumedenie de contracte câştigate pe oferte subevaluate. Pe lângă centura Sucevei, au mai fost trei licitaţii câştigate pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor pe timp de vară. „Sunt contractele de întreţinere multianuală, aveau de făcut plombări, decolmatări şi tot ce mai trebuie. Au câştigat cu sume la jumătate faţă de ce am evaluat noi şi au făcut doar între 15 şi 30% din lucrări. Nu ştiu ce au încercat ei să facă, dar ne-au încurcat, se lucrează greu cu ei. Este vorba despre drumurile din Suceava, Neamţ şi Iaşi. I-am penalizat cu 10% din valoarea contractului şi le-am executat scrisorile de garanţie bancară, altceva nu am avut ce să le facem. Dacă nu ne încurcam cu ei, făceam mai multe lucrări”, a susţinut Ovidiu Laicu, şeful DRDP Iaşi. Cele trei contracte au fost încheiate în primăvara acestui an, dar Ovidiu Laicu spune că nu-şi aminteşte valoarea lor.
Încă 600.000 de euro pentru finisaje interioare
Conducerea Societăţii de Construcţii în Transporturi nu a putut fi contactată pentru a explica modul în care vede soluţionarea litigiilor. La cele două numere de telefon de pe site-ul firmei nu a răspuns nimeni timp de 3 zile.
Însă, problemele cu întâmpinate de CNADNR prin DRDP Iaşi nu sunt singulare. Mai nou, şi Primăria acuză exact aceeaşi stare de fapt: constructorul a susţinut că nu sunt suficienţi bani, angajaţii au intrat în grevă iar lucrările au trenat. „Ei au termen până pe data de 16 decembrie iar lucrările sunt realizate în proporţie de 85%. Pe lângă pasaj, mai au de asfaltat pe Independenţei. Nu credem că vor putea să se mai încadreze în termenul stabilit”, a spus Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al primăriei.
O nouă garanţie executată
În aceste condiţii, este posibil ca fostul Grup Colas să sufere din partea Primăriei aceleaşi sancţiuni pe care le-a primit de la DRDP: executarea scrisorii de garanţie bancară. Practic, la semnarea unui contract, câştigătorul depune un document prin care o instituţie bancară certifică existenţa unei sume într-un anumit cont. Acea sumă nu poate fi utilizată în alte scopuri iar executarea scrisorii de garanţie bancară înseamnă, practic, că beneficiarul încasează acei bani ca despăgubire pentru că lucrarea nu a fost executată. „Scrisoarea de garanţie bancară este de 1,2 milioane de euro, această valoare fiind mai mare decât valoarea lucrărilor rămase de executat”, a afirmat Buraga.
Promit că e gata în primăvară
Reprezentanţii municipalităţii dau asigurări că Pasajul de la Fundaţie va fi gata în primăvară, indiferent de ce se va întâmpla cu Grup Colas. „S-a primit OK-ul de la Ministerul Dezvoltării, vom primi bani pentru finisajele interioare şi lucrările de amenajare arhitecturală. Va fi făcută o nouă licitaţie, pentru aceste amenajări. Noi sperăm ca în primăvară să fie gata toate lucrările”, a spus Sebastian Buraga. Banii promişi de Ministerul Dezvoltării sunt de circa 600.000 euro şi vor fi folosiţi pentru acoperirea luminatorului şi finisarea pereţilor care vor fi placaţi cu un material asemănător cu faţada de la Biblioteca Centrală Universitară. De asemenea, va fi introdusă o zonă de protecţie cu sistem de amortizare în caz de impact iar iluminatul va fi asigurat printr-un sistem ascuns în nişe.
Trei variante de criză
Viceprimarul Mihai Chirica a anunţat că sunt trei scenarii pentru terminarea lucrărilor la Pasaj: 1. SCT să lucreze peste termenul prevăzut cu 0,1% penalizare pentru fiecare zi de întârziere; 2. executarea scrisorii de garanţie, în valoare de 1,2 milioane de euro şi organizarea unei noi licitaţii; 3. preluarea lucrării de către Loial Impex Suceava, asociatul SCT în consorţiul care a câştigat licitaţia pentru realizarea pasajului.