După scandalul de la un bloc ANL, unde nu s-au plătit repartitoarele de 12 luni, la Termoservice s-a deschis Cutia Pandorei. E haos în împărăţia lui Tudor Tudose . În timp ce directorul Termoservice stă bine-mersi la birou, după care iese şi se plimbă relaxat cu un SUV nou-nouţ, 34 de scări de bloc administrate de compania sa nu au căldură. Are peste 1 milion de lei datorii la Dalkia de peste 12 luni, dar ridică din umeri: „Ce să fac dacă oamenii nu plătesc?”. Oamenii au plătit repartitoare, dar consumul vine pauşal, câte 400 de lei de apartament în noiembrie. La un bloc ANL, contoarele sunt stricate de ani de zile, iar consumurile sunt calculate din burtă, rezultând facturi uriaşe.
Directorul Termoservice Iaşi, Tudor Tudose, este indicat drept vinovat pentru câteva nereguli grave. Din vina Termoservice, câteva mii de ieşeni riscă să rămână fără încălzire până la sfârşitul iernii sau să plătească sume exorbitante pentru agentul termic furnizat de Dalkia. La zeci de blocuri, în acest moment, nu curge apa caldă, iar locatarii bun-platnici nu ştiau de ce, aflând cu stupoare că sunt datorii şi că banii n-au ajuns la Dalkia. Acum au descoperit că sunt în bătaia crivăţului şi că li s-ar putea opri şi căldura.
Administratorul de clădiri al Primăriei este acuzat că nu a plătit firmele de citire a contoarelor de căldură şi locatarii vor fi taxaţi în regim pauşal. Foarte grav este că acelaşi director este acuzat că ar fi dosit banii pentru întreţinere şi, când locatarii au început să facă scandal, a plătit sume imense în câteva zile. Directorul firmei, Tudor Tudose, este acuzat direct de către Dalkia că a provocat, prin dezinteres, facturarea în regim pauşal într-un alt imobil în care verificarea metrologică a repartitoarelor de costuri este expirată.
34 de scări de bloc administrate de Termoservice nu au căldură, iar Tudor Tudose nu întreprinde nimic. Stă în birou şi-aşteaptă să cadă banii din cer
Plăţi cu prioritate
Blocul ANL 250 din Zimbru este administrat de Termoservice, are cinci scări cu zeci de apartamente şi câteva sute de locatari. Nici unul dintre ei nu va plăti, în această iarnă, căldură aşa cum indică repartitoarele de costuri montate pe calorifere şi asta pentru că firma ISTA, cea care citeşte datele de pe acestea şi trimite informaţiile la Dalkia, nu a fost plătită.
„Firmele nu pot transmite datele de pe repartitoarele de costuri pentru că nu au fost plătite. Nu au mai fost plătite din februarie-martie. Trebuia să emitem facturi pe fiecare apartament, dar ISTA a refuzat să facă repartizarea. Aşa am aflat că nu şi-au încasat banii. Existau două ipoteze: oamenii au plătit acest contract şi banii nu au fost viraţi mai departe”, ne-a spus directorul comercial al Dalkia Iaşi, Ana Maria Icătoiu.
Tudor Tudose are o singură explicaţie: oamenii nu au bani, dar nu spune cum a scăpat hăţurile administrării asociaţiilor
Tudose a dres-o
Faptul că firma care citeşte datele de pe repartitoare şi le transmite la Dalkia nu a fost plătită este confirmat chiar de către directorul Tudor Tudose. „Faptul că unii locatari nu şi-au plătit datoriile ne-a adus aici. Ce am făcut? Am plătit cu prioritate facturi restante către alţi furnizori, în loc să se plătească citirea. Firma de repartitoare a înţeles până la urmă despre ce este vorba şi a fost de acord să semnăm un protocol. Pentru luna noiembrie se va factura în sistem pauşal, după care se va factura din nou individual şi vor fi recalculări”, s-a justificat Tudor Tudose. Practic, directorul Termoservice a ales cui să-i dea banii, dar a generat o problemă gravă: toţi locatarii vor avea sume mai mari de plătit, inclusiv cei care îşi plătesc facturile lunar.
„Este o mare durere când vine la mine un tată cu gemeni de şapte luni în braţe şi-mi spune că trebuie să-i plătesc medicamentele, pentru că i-au răcit copiii din cauza frigului din casă. Când verifici şi vezi că a plătit, dar administratorul nu a virat banii mai departe, ce faci?”, Ana Maria Icătoiu, director comercial Dalkia Iaşi
„Aşteptăm cu sufletul la gură”
Locatarii din blocul 250 au emoţii mari când vine vorba despre plata pauşal a utilităţilor, mai ales că, în trecut, acolo au fost facturi foarte mari pentru energie termică, înainte de contorizare. „Am auzit că vom plăti iarăşi în sistem pauşal. Aştept cu sufletul la gură factura de pe noiembrie, care va fi afişată undeva pe 20 decembrie. Când plăteam la comun suma era foarte mare faţă. Cam de vreo 3-4 ori mai mare decât acum, când avem repartitoare. Mă aştept la destul de mult de plată, deşi în luna noiembrie nu a fost cine ştie ce căldură în calorifere”, ne-a spus o locatară a blocului 250 din Zimbru.
La blocul 250 din Zimbru, repartitoarele n-au fost plătite de un an şi oamenii s-au trezit cu facturi uriaşe
Bătaie de joc: 400 de lei la 50 mp
Tot Termoservice este administrator la un alt bloc ANL din Iaşi: blocul 482 D din Păcurari. Acolo, verificarea metrologică a contoarelor de apartament pentru agent termic a expirat şi au apărut erori foarte grave în calcularea facturilor. Pentru unii locatari facturile erau foarte scăzute, în vreme ce vecinii lor care locuiesc în suprafeţe similare aveau facturi imense.
Din cauza erorilor, Dalkia a decis ca cei 132 de locatari ai blocului să plătească o singură factură comună pentru căldură. „Acest bloc are contoare individuale, în fiecare apartament. În trecut au fost acolo cazuri de facturi nejustificat de mari. Aşa am aflat că la gigacalorimetre verificările metrologice era expirate de mai mulţi ani. Unele nu înregistrează deloc consumul, altele în înregistrează cu erori”, ne-a spus Ana Maria Icătoiu, directorul comercial de la Dalkia Iaşi.
“Următorul pas a fost să trimitem la Termoservice o adresă, cerând să verifice acele repartitoare. Nu au făcut-o, deşi ia bani pentru nişte servicii”, ne-a mai spus Ana Maria Icătoiu. În aceste condiţii, s-a ajuns în situaţia ca un apartament de sub 50 de mp să aibă o factură de energie termică de aproape 400 de lei, deşi preţul normal ar fi fost de 70 sau 80 de lei.
Tudose: “Nu am competenţe”
“Este pur şi simplu imposibil, la cum au fost temperaturile în noiembrie. I-am informat că nu mai luăm în calcul citirile de pe repartitoare la 482 D, ci emitem factură pe asociaţie, urmând să împartă costurile în funcţie de suprafeţe”, ne-a mai spus Ana Maria Icătoiu.
Directorul Termoservice, Tudor Tudose, susţine că de problema repartitoarelor cu erori din blocul 482 D nu e treaba lui, ci a DAPP. “Eu nu am competenţe în acest domeniu. Nu pot spune dacă un contor este bun sau nu. E treaba chiriaşilor sau a DAPPP, la sesizarea Dalkia”, ne-a spus Tudor Tudose, directorul Termoservice.
Grav: bani ascunşi sub preş de Termoservice. Plată de 620.000 de lei în câteva zile
Oamenii nu aveau căldură şi întrebau la Dalkia de ce, pentru că pe liste nu apăreau datorii. În realitate, debitele erau mult mai mari şi nimeni nu ştia unde sunt banii.
Poate cea mai gravă acuzaţie la adresa directorului Tudor Tudose este legată de sume încasate de la locatari şi care nu au fost achitate mai departe către furnizorii de utilităţi. “La începutul iernii am anunţat în presă că cine nu are căldură poate suna la un număr de telefon şi poate afla de acolo care este motivul pentru care nu-i furnizăm agent termic. Au început să sune telefoanele din partea unor locatari din blocuri ale Termoservice. Îi informam pe cei care sunau despre valoarea la zi a datoriilor către noi şi tot ni se spunea că ei au ştiut că sunt cu plata la zi. Aşa am aflat că pe listele de plată nu apăreau aceste datorii reale, ci sume mult mai mici”, ne-a spus Ana Maria Icătoiu.
Extrem de interesant este că, din 2 milioane de lei datorate de Termoservice către Dalkia, 1 milion provine de la asociaţii pentru care societatea lui Tudor Tudose n-a mai făcut nicio plată de 12 luni!
150.000 de euro au apărut din senin
În momentul în care conducerea Dalkia a discutat cu Primăria această situaţie, Termoservice a plătit, brusc, în numele a 30 de asociaţii, o mare parte din datorii. Practic, Termoservice a plătit, în câteva zile, 621.000 de lei din datoriile de două milioane de lei pe care le aveau locatarii către Dalkia. “A fost o şedinţă în Primărie în care Tudor Tudose chiar a fost întrebat despre cum a reuşit să strângă atât de repede aceşti bani. A răspuns, cam în bătaie de joc, că a făcut o echipă de 10-15 oameni care a umblat din uşă în uşă să recupereze datoriile”, ne-au spus surse din cadrul Primăriei Iaşi.
„Astea nu sunt sume mari”
Directorul Termoservice se apără spunând că faptul că a plătit sume mari, consecutiv, în câteva zile este urmarea faptului că facturile se emit pe final de lună şi mulţi se înghesuiesc să plătească pentru a nu exista datorii în luna următoare. “Listele se emit pe 20-25 ale fiecărei luni şi sunt câteva zile cu încasări mari. De aceea au apărut plăţi mai mari către Dalkia. Ne-au somat şi am început să plătim din ce încasăm”, ne-a spus Tudor Tudose.
Centru de relaxare pentru angajaţii Termoservice
La Termoservice sunt peste 260 de salariaţi, iar mulţi dintre ei sunt ţinuţi pentru spălat covoare sau ascuţit cuţite, servicii pentru care nu există comenzi decât cel mult de Sărbători. Profitul societăţii aflate în subordinea Primăriei a scăzut de la 1,5 milioane de lei în anii din urmă la numai câteva zeci de mii de lei. „N-am mărit tarifele de trei ani, iar salariul minim pe economie a crescut. Pun echipele la spălat covoare când nu au altceva de făcut, ca să-i ţin ocupaţi”, a explicat Tudor Tudose.
În acelaşi timp, managerul Termoservice şi-a luat anul acesta un Mitsubishi SX, altfel un SUV elegant, cu care circulă relaxat. „O mai folosesc eu, o mai folosesc şi alţii”. În plus, şi-a amenajat la un punct termic din Copou, un club de relaxare, numit Aurora. Au masă de ping-pong şi coşuri de baschet în interior. „N-avem Spa, cum a apărut în presă”, a mai spus Tudose.